Kontaktpunktet avviser to klagesaker mot NBIM

Kontaktpunktet avviser to klagesaker mot NBIM

I går offentligjorde det norske kontaktpunktet for ansvarlig næringsliv at de har avvist to ulike klagesaker mot Norges Bank Investment Management (NBIM) som forvalter Statens pensjonsfond utland, ofte kalt Oljefondet

United Steel Workers står bak den ene klagen om SPUs investeringer i det nordamerikanske selskapet Crown Holdings Inc, hvor det foregår brudd på arbeidstakerrettigheter i datterselskapene i Canada og Tyrkia. Cotton Campaign. Anti-Slavery International og KTNC Watch står bak den andre klagen hvor bakgrunnen for klagen er SPUs investeringer i de sør-koreanske selskapene Daewoo International og POSCO, og deres bruk av barne- og tvangsarbeid gjennom datterselskap i Usbekistans bomullsindustri. Les KLPs begrunnelse for å utestenge Daewoo Int / Posco nettopp på grunn av dette.

Begge klagene reiser spørsmål om NBIMs ansvar som finansiell investor, og er svært lik den mye omtalte klagen mot NBIM for investeringen i Posco fra 2011 som ForUM sto bak.

Kontaktpunktet begrunner sin beslutning om å avvise sakene med at det har gått for kort tid siden det behandlet en lignende klage mot NBIM og at det fortsatt gjenstår å få en avklaring i OECD om finanssektorens ansvar for sine investeringer. Kontaktpunktet hevder derfor at en ny meglingsprosess ikke vil bidra til å fremme retningslinjene. Les mer om Kontaktpunktet begrunnelse HER.

ForUM stiller seg undrende til at kontaktpunktet avviser begge sakene uten at partnerne har fått anledning til å møtes og diskutere saken. For det første er det uforståelig når det hevdes at 3 år er for kort tid for NBIM til å gjennomføre de enkle anbefalingene det forrige Kontaktpunktet la fram for å sikre at forvaltningen av oljefondet ikke skulle bidra til å krenke menneskerettighetene. For det andre er avvisningen av å tilby partene mekling en begrensning av kontaktpunktets tilgjengelighet som er kjernekriteriet for denne mekanismen. Kontaktpunktets beslutning om å avvise denne saken når kontaktpunktet for 3 år siden akseptert et svært lignende tilfelle, fremstår også som inkonsekvent og reduserer forutsigbarheten til NCP-systemet. Og sist, men ikke minst stiller det kontaktpunktet i et merkelig lys at det har tatt henholdsvis 8 og 6 måneder å komme fram til denne konklusjonen og at sakene aldri har vært offentliggjort som under behandling på Kontaktpunktets nettsider.

Vi hevdet at Regjeringen ønsket å kvitte seg med en kritisk røst når den valgte å skifte ut Professor Hans Petter Graver som leder av Kontaktpunktet. Graver selv mente at Regjeringen ikke ønsket at han skulle behandle flere klagesaker mot NBIM. Vi håper ikke beslutningen om å avvise de to nye klagene er et uttrykk for at vi nå har fått et mindre uavhengig Kontaktpunkt! Les om Utenriksdepartementets utskiftningen av kontaktpunktets leder Hans Petter Graver, og ForUMs respons på dette.

ForUM mener også at dette var en god anledning for det norske kontaktpunktet og vurdere hvorvidt NBIM har fulgt opp kontaktpunktets klare anbefalinger fra NBIM- klagen i 2011 hvor NBIM bl. a ble anbefalt å utvide risikovurderingene sine til å omfatte hele spekteret av menneskerettigheter, og ikke bare til risiko for barnearbeid.

OECD Watch respons på kontaktpunktets beslutning:

- The NCP’s decision to reject this cases when the very same NCP accepted a very similar case just two years ago is inconsistent and diminishes the predictability of the NCP system. We feel that accepting the cases would very much contribute to the purpose and effectiveness of the Guidelines by sending a clear, consistent signal to NBIM (and the wider financial sector, including minority shareholders) that it is expected to follow the OECD Guidelines (as already confirmed by the OECD WPRBC). Accepting the cases would also give the parties the chance to come together and work out our differences. If NBIM would again refuse to participate in the NCP-facilitated process, we would expect the NCP to proceed to an evaluation of the case on its merits, and produce a final statement with a determination of the facts and recommendations for improving implementation of the Guidelines, consistent with the process in the previous NBIM case. As it stands now, we do not know what NBIM would do in this cases as the NCP has prematurely and unnecessarily cut short the process by rejecting the case at the initial assessment phase, says Joseph Wilde, Coordinator, OECD Watch network

ForUM har sammen med flere medlemsorganisasjoner jobbet for at NBIM skal følge opp anbefalingene fra NBIM -saken. Det var derfor svært positiv da ForUM mottok en henvendelse før sommeren om et møte med NBIM hvor de ønsker innspill til arbeid med et forventningsdokument om menneskerettigheter. Dette er en konkret oppfølgning som svarer på merknadene fra Stortinget i forbindelse med behandlingen av den årlige stortingsmeldingen om SPU som vi har jobbet for.